Week 3
Gu Bakana!
Maandag mochten we eindelijk zelf ook eens een (voorbereid)
lesje geven. Ik keek zelf heel hard uit naar dat moment. Na een week
observeren, wou ik eindelijk zelf ook eens voor de klas staan.
Ik gaf elke dag een onthaalmoment en een lesje. Dit vond ik
heel weinig. Zeker als je vergelijkt met onze stages in België. Maar de juf
stond erop dat ik niet meer lessen gaf. Ze wou dat ik me niet ging vermoeien.
Aan deze gedachte moet ik nog wat wennen. Dit is voor mij een groot verschil
met de mentaliteit die ik ken in België. Ik zal toch proberen om de volgende
weken wat meer lessen te geven. Al vind ik dat we soms ook iets kunnen leren
van de Surinaamse gedachtegang. (ICOM culturele ontvankelijkheid)
Ik zorgde ervoor dat ik niet onmiddellijk heel speels aan
het werk ging in de klas. Wanneer ik een dagje onvoorbereid moest lesgeven in
1b merkte ik immers dat de leerlingen hier niet klaar voor zijn. Ze kunnen het
niet aan om van de ene op de andere dag op een andere manier les te krijgen. Dus probeer ik het rustig op te bouwen.
Ik merkte tijdens het onthaalmoment dat de leerlingen het
gebruik van een handpop niet gewoon zijn. Ze keken allemaal raar op wanneer ik
Betty Babbelkous voorstelde. De juf was alleszins wel enthousiast. Naarmate de
week vorderde, werden de kinderen alsmaar enthousiaster. Mijn opzet is dus
zeker geslaagd. De dagen van de week zal ik wel moeten blijven herhalen want
daar hebben er veel kinderen nog wat problemen mee. Ik denk dat dit zeker kan
liggen aan het feit dat er veel leerlingen nooit naar de kleuterklas zijn
geweest. De leerlingen zijn na het onthaalmoment ook rustiger. Zo kan de les
vlot beginnen.
Ik gaf vorige week ook een knutselactiviteit. De leerlingen
gingen betrokken aan het werk en waren trots op hun werkjes. Wat ik wel
opmerkte, was dat het grootste deel wat moeite had met creatief zijn. Wanneer ik
dit deelde met Floor en Laura (twee studentes kleuteronderwijs) vertelden ze me
dat ze dit ook opgemerkt hadden in de kleuterklas. Zo moesten de kleuters een
hartje verplicht rood kleuren. Ik denk dat de leerkrachten het kind op deze
manier willen leren dat een hartje rood hoort te zijn. Toch vind ik het
belangrijk dat fantasie niet wordt tegengehouden. Ik zal met kleine stapjes te
werk moeten gaan maar zal toch proberen om hier volgende week over in gesprek
te gaan met mijn mentor. (ICOM culturele
ontvankelijkheid)
Ik sloot de week af met een hoekenwerk rond rekenen. Omdat
de leerlingen deze werkvorm niet kennen (ook niet van in de kleuterklas) ging
ik stapsgewijs te werk. Ik richtte vier hoeken in en maakte duidelijke
afspraken. De spelletjes in de hoeken maakte ik niet ingewikkeld en ik zorgde dat
ze niet moesten samenwerken. Zo merkte ik dat de leerlingen deze nieuwe
werkvorm aanvaardden. Ze waren enthousiast, maar bleven toch luisteren. Ook de
juf apprecieerde mijn werk. Volgende week kan ik misschien weer iets nieuws
introduceren. Zo lang ik maar kleine stapjes maak. (ICOM culturele flexibiliteit) (ICOM creativiteit)
Naast het geven van de lessen had ik ook nog enkele interessante
gesprekken met mijn mentor. Zo vroeg ik me af waarom rennen en stoeien in de
pauze verboden was. Juf Marlène vertelde me dat spelen niet als negatief wordt
gezien maar zweten wel. Ze is van mening dat een kind zich niet kan
concentreren wanneer het in de speeltijd heeft gezweet. Daar kan ik wel
inkomen. Ik herinner me bijvoorbeeld dat het als kind heel moeilijk was om
onmiddellijk aan het werk te gaan na een vermoeiende bewegingsles. Toch denk ik
dat de leerlingen zich beter kunnen concentreren wanneer ze hun energie kwijt kunnen.
Wanneer ik dit aan de juf vertelde, ging ze akkoord. Ik kreeg dus toestemming
om met de leerlingen als tussendoortje even op de speeltuin te spelen. Daarna was
het pauze dus konden ze rusten, eten en drinken. Na de pauze konden ze zich
weer ten volle concentreren want ze waren niet aan het zweten en waren hun
overtollige energie kwijt. Ik was de juf heel dankbaar voor deze kans. (ICOM multiperspectiviteit)
Natuurlijk bestaat ons leven hier niet alleen uit naar
school gaan en maakten we ook kennis met Suriname op een andere manier. Zo zijn
de tropische regenbuien geen nieuwtje meer voor ons. Onze regenjas is onze
trouwe vriend. We weten ondertussen ook dat Javanen je vaak aanraken bij het
begroeten. Lichamelijk contact is voor hen heel belangrijk. De helse taxiritten zijn
we ondertussen ook al gewoon. Alleen het feit dat ze links rijden blijft nog
wat wennen, zeker bij het oversteken. (ICOM
culturele kennis)
Wist je dat …
o
… de speelplaats een zwembad geworden was door
deze tropische regen?
o
… ik het deze week voor de eerste keer koud heb
gehad?
o
… ik een warme douche toch wel mis?
o
… de muggen me blijven toetakelen?
o
… ik 4 verschillende namen heb op school? Zo ben
ik juf Hélène, juf Elina, juf Heleen en juf Eline.
o
… ik nu dus op al deze namen reageer?
Tot de volgende!
Eline
Geen opmerkingen:
Een reactie posten