Week 4
Dag trouwe bloglezers!
Het is al even geleden dat er een bericht online werd
geplaatst maar we hebben opnieuw een paar drukke weken achter de rug. Ondanks
het Surinaamse levensritme vliegt de tijd sneller voorbij dan je denkt.
Naast de lessen geef ik vanaf nu ook individuele zorg aan
enkele leerlingen van de klas. (BASCO begeleider van leer- en
ontwikkelingsprocessen). Op die manier geef ik toch wat meer les en is de juf
niet bang dat ik me zou vermoeien. De leerlingen worden af en toe ook door de
hulpjuf apart genomen wanneer ze bijvoorbeeld een repetitie moeten inhalen en
kennen dit fenomeen dus al. De inhoud van de sessie zal dus enkel anders zijn.
Ik stelde ook voor om deze sessies samen met de hulpjuf te geven en ze stemde hier
mee in. Ik ben benieuwd hoe dit verder zal ontwikkelen en houd jullie zeker op
de hoogte.
Daarnaast maakte ik ook kennis met de Surinaamse stagiaires.
Er waren een vijftal stagiaires aanwezig en gaven in verschillende klassen elk
één lesje. Ik mocht enkele lesjes bijwonen. Zo merkte ik ook na een gesprek met
hun docent dat de opleiding er helemaal anders uitziet. Op die manier kon ik de
dingen die gebeuren in de klas ook veel beter plaatsen. Wanneer je het leert om
het op die manier aan te pakken op school ben je er zelf van overtuigd dat dat
de goede manier is. Zo merkte ik dat de studenten bijvoorbeeld heel klassikaal
aan het werk gaan. Maar als ze het op deze manier leren, zijn zij ervan
overtuigd dat dat de juiste manier is. Zo kan ik me meer vinden in deze
werkwijze en kan ik de volgende keer in gesprek gaan met de docent en navragen
waarom ze deze methode zo goed vinden. Ik ben erg benieuwd wat ik uit dit
gesprek zal leren. (ICOM culturele ontvankelijkheid)
Deze week moesten we donderdag en vrijdag niet naar school.
Onze contactpersoon nam ons allen twee dagen mee naar het binnenland. Daar
gingen we ook kennismaken met een plaatselijk schooltje. Ik was erg benieuwd of
ik grote verschillen ging opmerken met onze stageschool die in de stad (Paramaribo)
ligt.
Donderdagochtend om 08.30 uur stonden we allen klaar. De bus
ging ons immers dan komen ophalen, maar er was nog geen bus te zien. Een uurtje
later (we maakten zo opnieuw kennis met het Surinaamse levensritme) konden we
met een volle rugzak een plaatsje nemen.
Na een halfuurtje rijden kwamen we aan bij een eerste schooltje. Toen we wandelden op het schoolplein was het er wel heel stil. Wanneer we in de klassen keken, begrepen we onmiddellijk waarom. Er was helemaal niemand aanwezig op school. De bussen staakten (ja hoor dat gebeurt hier ook) en daardoor konden de meeste leerkrachten en leerlingen de school onmogelijk bereiken. Erg jammer, maar met volle moed stapten we opnieuw op de bus, op naar de volgende stop.
Na een halfuurtje rijden kwamen we aan bij een eerste schooltje. Toen we wandelden op het schoolplein was het er wel heel stil. Wanneer we in de klassen keken, begrepen we onmiddellijk waarom. Er was helemaal niemand aanwezig op school. De bussen staakten (ja hoor dat gebeurt hier ook) en daardoor konden de meeste leerkrachten en leerlingen de school onmogelijk bereiken. Erg jammer, maar met volle moed stapten we opnieuw op de bus, op naar de volgende stop.
We kwamen aan op een verzamelpunt van veerboten. Hier merkte
je al snel dat de boten hier dienst doen als bussen. De binnenlandse bevolking
neemt af en toe de boot om een voorraad levensmiddelen in te slaan. We zagen ze
dan ook heel uiteenlopende dingen vervoeren. Het ging van een matras tot een
kratje bier. Onze boot bracht ons naar de slaapplaats. Het was een prachtig
boottochtje. We konden genieten van de ongeschonden, Surinaamse natuur.
Toen we aankwamen in Jaw Jaw zagen we al grote verschillen
met de stad. De vrouwen waren de kleren aan het wassen in de rivier. Je zag ze
grote wasmanden op hun hoofd dragen en ze de juiste steen uitkiezen om de was te
schrobben. Ik vond het allemaal heel fascinerend. In de stad heeft het
merendeel van de bevolking stromend water en hoeft niet naar een rivier om te
wassen. Ik was verwonderd dat de levenswijze zo kan verschillen in eenzelfde
land. Ik vond het ook mooi om te zien dat de plaatselijke bevolking zo dicht en
met de natuur leeft. (ICOM culturele kennis)
Na een eerste kennismaking met de cultuur werden de kamers
verdeeld. We hadden een prachtig uitzicht op de rivier en hadden alles wat we
nodig hadden. Als ontspanning gingen we even gaan zwemmen en sloten de dag af
met een gezellig, Surinaams avondmaal. De portie muggen moesten we er wel
bijnemen.
De volgende dag gingen we na een frisse duik op weg naar het
plaatselijke schooltje. We maakten kennis met de schoolleider en namen een
kijkje in de verschillende klassen. Wat me onmiddellijk opviel, was dat ze in
de meeste klassen meer materiaal hadden dan in onze stageschool. Dit komt
blijkbaar door schenkingen. Daarna ging ik samen met een medestudent even
observeren in het eerste leerjaar. Daar heb ik de leerkracht zien slaan. Ik kon
dit voorval even niet plaatsen. Ik kon niet begrijpen dat de leerkracht ervan
overtuigd is dat dit de beste manier is om met kinderen om te gaan. Ik heb het
nu wel een plaats kunnen geven. Ik besef dat sommige leerkrachten een heel
andere kijk hebben op opvoeden als ik. Natuurlijk keur ik het niet goed, maar
kan ik het wel begrijpen. De leerkracht kan er rotsvast van overtuigd zijn dat
dit de beste manier is. Al hoop ik wel dat ik niet meer word geconfronteerd
met deze praktijken. (ICOM multiperspectiviteit)
Na een leerrijke tweedaagse trokken we terug naar de
Koffielaan.
Wist je dat…
·
…ik stiekem jaloers ben op de vrouwen die
normaal kunnen wandelen met een zware wasmand op hun hoofd?
·
…ik al 35 muggenbeten heb?
·
…‘De mol’ kijken hier een vaste maandagavond
activiteit is?
·
…gaan eten hier echt veel goedkoper is dan in
België?
Tot de volgende keer!
Eline
Geen opmerkingen:
Een reactie posten