Week 6
Dag iedereen!
Hieronder vinden jullie opnieuw
mijn wekelijkse update. Veel leesplezier!
Maandag stond ik nog een dagje in
1a waar ik zorg kon verder zetten. (BASCO:
begeleider van leer- en ontw. processen)
Ik begeleidde een meisje die moeite had met de telrij. Ze moesten in de klas tellen
met sprongen van 5 tot 50. De leerlinge kon deze opdracht niet uitvoeren. Toen
ik vroeg om van 0 tot 50 te tellen, maakte ze ook enkele fouten. Ik besloot om
tijdens de sessie wat stapjes terug te nemen. Ik vertelde de twee juffen wat ik
gedaan had en stelde voor om ook in de klas wat stapjes terug te nemen. De juf
zei me dat ze dit niet kunnen doen want dan raakt ze achterop en kan ze het
niveau van de klas niet meer evenaren. Ik probeerde de juf uit te leggen dat
dit wel zou lukken wanneer ze extra begeleiding zou krijgen. De juf zei me dat
dit de taak van de ouders is. Nu ze me dit letterlijk heeft gezegd, begrijp ik
wel beter waarom ze de kinderen niet begeleiden in de klas. In hun ogen is dit
de taak van de ouders. Ik denk dat de korte schooldagen hier
medeverantwoordelijk voor zijn. De lessen starten om 08.00 uur en eindigen om
12.30 uur. Ik kan begrijpen dat de leerkrachten hier geen gaatje vinden om de
leerlingen echt apart te nemen. (ICOM:
multiperspectiviteit) Maar langs de andere kant staan ze wel met twee
leerkrachten full time in de klas om deze problemen op te lossen. Ik heb ze
deze keer dus opnieuw geen sessie kunnen laten zien hopelijk lukt het na de
paasvakantie wel.
Naast het geven van zorg in 1a
stond ik de voorbije week ook eens in 3b. Soetkin wou naar aanleiding van een
verhaal een taart maken met de klas. Natuurlijk is het wat chaotisch om alleen
te koken dus hielp ik graag. (ICOM:
flexibiliteit) We maakten petit beurre taart. Zowel de kinderen als de
juffen genoten van de activiteit.
Laura en Floor konden ook wat
hulp gebruiken deze week in de kleuterklassen. Zo hielpen we bij het aanleren
van een dansje rond Pasen. We maakten ook zandkoekjes met de kleuters. Ik vond
het heel fijn om ook eens verder kennis te maken met die leeftijdsgroep en merk
dat de kleuters me ook echt liggen.
Naast het geven van enkele lesjes
zaten we na school ook vaak samen om te brainstormen over ons project. We zijn
immers van plan om de weken na de paasvakantie te vullen met een klas
overschrijdend project rond afval. Dit omdat we merkten dat het schoolplein er
erg vuil bij ligt. Ook in de straten van Paramaribo vind je erg veel afval
terug. We vinden het daarom een goede zaak om samen met de kinderen aan de slag
te gaan rond dit thema. Soetkin en ik observeerden daarom de rest van de week
in de andere klassen die we nog niet aan het werk hadden gezien. Zo kunnen we
inschatten wat met welke klas haalbaar is. Het waren leerrijke dagen!
Ik kreeg ook de kans om een
oudervoormiddag bij te wonen. (ICOM:
kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen) Een
oudervoormiddag kan je eigenlijk vergelijken met een oudercontact zoals we het
in België kennen. De ouders worden uitgenodigd voor een gesprek in de klas met
de leerkracht. Niet alle kinderen worden besproken enkel degene die slechte
cijfers behaalden. Tijdens het gesprek merkte ik op dat enkel de cijfers van
taal en rekenen werden besproken. Er was geen aandacht voor muzische vakken of
beweging. Ik veronderstel dat de grote toets op het einde van de 6de
klas hier de oorzaak van is. De leerlingen moeten dan slagen voor die test
anders mogen ze niet overgaan naar het middelbaar. Ook in de 1ste
klas wordt hier dus al rekening mee gehouden. Wanneer de cijfers niet goed
zijn, vraagt de juf aan de ouders om meer te oefenen. Ik merkte op dat sommige
ouders hier heel positief mee zijn omgegaan en echt een oplossing aan het
zoeken waren zodat hun kind de extra begeleiding zeker kan krijgen. Andere
ouders ontkenden vooral de problemen en beweerden dat het kind thuis wel vlot
kon lezen en rekenen. Juf Marlène durfde hier zeker tegen in te gaan en vroeg
aan mij ook om mijn observaties met de ouders te delen. Ik voelde me wel trots.
Dit betekent dat juf Marlène me vertrouwt en ook belang hecht aan mijn observaties.
Ik voel me meer en meer thuis op school!
Deze week was er ook een kindje
jarig van de klas. Op hun verjaardag mogen de kinderen kiezen welke kleren ze
aan doen en hoeven ze hun uniform dus één dagje niet te dragen. Ik vind dit een
leuke traditie en je merkt dat de kinderen hier ook echt van genieten. Ook in
Suriname wordt er getrakteerd. De porties zijn meestal wat groter dan in
België. Zo kreeg elk kind een groot stuk slagroomtaart, een beker sap en een
zakje met snoepgoed om mee te nemen naar huis. Leuk om eens kennis te maken met
deze manier van vieren.
Na de fijne schoolweek startte
het weekend opnieuw met een leuke uitstap. We gingen naar de Jodensavanne en
daarna zwemmen in Overbridge. We kwamen opnieuw helemaal tot rust.
Zondag waren we uitgenodigd door
de leerkracht om mee te gaan op teambuilding. Ze gingen buiten de stad zwemmen
en samen gezellig eten. We waren onmiddellijk erg enthousiast en gingen in op
dit voorstel. Elke leerkracht kreeg de taak om iets te koken. Wij moesten voor
de drank zorgen. We werden om 08.00 uur opgehaald door de bus en gingen met de
schaterlachende leerkracht op weg naar de kreek. Wanneer we daar om 09.30 uur
aan kwamen, waren de leerkrachten al alles aan het klaarzetten om een eerste
maaltijd te nuttigen. Wij keken met grote ogen naar de juffen die al kip en
rijst aan het eten waren op een moment dat wij normaal een appeltje zouden
eten. Toch wou ik dit ook wel een keer
proberen. Ik schepte dus ook wat lekkers op en ik was verrast hoe goed het me
smaakte. Ik ging onmiddellijk een tweede portie halen en nam het Surinaams
eetritme dus even over. We merkten ook dat Surinamers het niet leuk vinden
wanneer je eten weigert. Rond 16.00 uur werd ons immers een grote kom Javaanse
soep aangeboden. Ik had op dat moment echt geen honger en vond het ook wat te
warm voor een kopje soep. Wanneer ik zei dat ik even geen honger had, zag je
aan de gezichtsuitdrukkingen dat dit niet geapprecieerd werd. Toen zei ik dat
ik zeker wel een beetje wou proeven. Ze schepten onmiddellijk wat uit (wel iets
meer dan een proevertje). De juf die de soep had gemaakt was blij dat we
ondanks de warmte en de volle maag toch nog wat van haar soep wilden drinken.
Hieronder vind je wat foto’s van het eten terug. (ICOM: culturele kennis)
Tussen de eetpauzes door wilden
we graag wat zonnen met de leerkrachten. Toen we dit voorstelden, begonnen ze
allemaal luid te lachen. Ze vinden het raar dat wij graag naar huis terugkeren
met een bruin kleurtje. Zij willen net zo bleek mogelijk blijven. Ze dachten
ook dat we zonnecrème gebruiken om bruin te worden. Toen we zeiden dat we
anders zouden verbranden en helemaal rood zouden worden, keken ze ons wat
ongelovig aan. Een juf vroeg me of ze een beetje zonnecrème mocht gebruiken
voor haar gezicht en was daarna onmiddellijk enthousiast ze schreef het merk op
en ging zelf ook een flesje halen vertelde ze me.
Het was een leuke dag waar we de
leerkrachten op een andere manier leerden kennen.
Wist je dat …
… de leerlingen dachten dat ik 30
jaar was?
… ik de Surinaamse insecten niet
zal missen (zeker de reuzekakkerlakken)?
… ik me hier niet klein voel? (De
meeste Surinamers zijn even groot als mij en dat ben ik niet gewoon.)
… ik wat moeite heb met het zien
van al de straathonden in Suriname en ze allemaal naar huis zou willen meenemen
maar dat jammer genoeg niet gaat?
Bedankt om te lezen!
Eline
Dag Eline, wat een mooie momenten beleef je daar in Suriname. Geniet met volle teugen!
BeantwoordenVerwijderen