dinsdag 15 maart 2016

Week 5


Deze ochtend besefte ik plots dat we ondertussen bijna in de helft zitten. Wat gaat de tijd snel!

Vorige week ging ik verder met het geven van zorg. Ik merkte dat de kinderen het heel fijn vonden dat ze af en toe eens uit de klas werden gehaald. Ik was eerst van plan om enkel de leerlingen die moeite hadden met een bepaald onderwerp extra te begeleiden, maar toen ik merkte dat de leerlingen er zo naar uitkeken om ook eens een individuele sessie mee te maken, startte ik ook met uitdagende zorgsessies. Ik zag dat de iets sterkere leerlingen het leuk vonden om eens uitgedaagd te worden. (BASCO begeleider van leer- en ontw. Processen)




Bij de minder sterke leerlingen merkte ik vooral problemen op rond rekenen en lezen. Ik probeer altijd wat stapjes terug te nemen want de leerlingen hebben nood aan succeservaringen. Maar wanneer ze opnieuw in de klas zitten, moeten ze opnieuw alle oefeningen maken zoals de andere kinderen in de klas. Als een oefening niet lukt of ze kunnen een woordje niet lezen, wordt de leerkracht eerst boos. Daarna proberen ze het wel uit te leggen maar als het na een uitleg nog niet lukt, gaan ze verder met de les. Misschien handelen de leerkrachten op deze manier omdat ze in hun opleiding geen kennis maakten met differentiatie. Juf Marlène vertelde me ook dat ze niet in niveaugroepen werkt omdat iedereen mee kan. Het zou kunnen dat juf Marlène vanuit een andere visie naar de kinderen kijkt en het echt niet nodig vindt om extra zorg te geven. Ik heb het gevoel dat ze dit van de ouders verwachten. Dat wanneer ze niet mee kunnen, de ouders thuis meer moeten oefenen met hun kind. Dit kon ik afleiden uit enkele gesprekken die ik mocht meevolgen. (ICOM multiperspectiviteit)

Ik ga alleszins nog even door met zorg en ga proberen om juf Marlène een sessie te laten bijwonen. Ik probeerde om juf Judith (de hulpjuf) al eens iets te laten zien, maar ze wou haar werk in de klas liever niet laten liggen. Ik houd jullie alleszins verder op de hoogte.

Naast zorg probeer ik ook wat tussendoortjes te introduceren. Hier krijgen ze de naam ‘energizers’. De juffen wisten dus onmiddellijk wat ik met de kinderen van plan was en waren heel enthousiast. Ze vroegen de volgende dagen ook opnieuw of ik die dag een energizer zou doen. Heel fijn om deze appreciatie te krijgen! Hieronder vind je een voorbeeldje.



In het weekend gingen we naar Colakreek. Het is een recreatiegebied waar ook Surinamers naar toe trekken. Je kan er zwemmen in een kreek waarvan het water een bruine kleur heeft, vandaar de naam. Het was een leuke, rustgevende uitstap. We waren weer helemaal klaar om aan de schoolweek te beginnen.



Wist je dat…

·         …Michiel (een huisgenoot) heerlijke kip kan maken op zijn Surinaams?
·         …mijn huisgenoten vaak warme chocomelk drinken bij 30°C?
·         …ik in België weer ga moeten wennen wanneer er gordels te vinden zijn in de auto?

·         …K3 in ons huisje erg veel wordt afgespeeld en ik daar helemaal geen probleem mee heb?
      

    Veel zonnige groetjes 
    Eline





Geen opmerkingen:

Een reactie posten