Week 2
Hallo iedereen!
Tijd voor mijn wekelijkse update.
Na enkele leuke uitstapjes vorig weekend en wat
winkelbezoekjes om een knutselvoorraad aan te leggen, ging de schoolweek
opnieuw van start. We spraken met meneer Mathura af dat we deze week de klas
nog gerichter gingen observeren om dan maandag 22 februari te starten met het
geven van enkele lessen.
Maandagochtend waren we opnieuw vroeg op post. We stonden om
7 uur klaar en werden door juf Sharda opgehaald. We mogen gelukkig mee rijden! Na
een halfuurtje rijden kwamen we aan op school. Na het groeten van de
schoolleider ging ik alvast naar de klas waar juf Marléne me stond op te
wachten. Ik ging onmiddellijk naar binnen (je kan het eigenlijk geen ‘binnen’
noemen want de klaslokalen hebben geen ramen) en legde al mijn materiaal alvast
klaar. Maar wanneer de bel ging, vormden de leerlingen geen rij voor het
klaslokaal maar gingen allemaal in rijen staan rond de vlag. Ze zongen allen
het volkslied in het Sranantongo. Ik probeerde mee te zingen maar dat ging nog
niet zo vlot. Na enkele weken zal ik het hopelijk ook kunnen meebrullen.
Tijdens het zingen wordt de vlag gehesen. Na het hijsen van de vlag gaf een
directielid de kinderen wat richtlijnen voor deze dag. Zo gaf ze de leerlingen
mee dat de speeltijd dient om te rusten en te eten, niet om te rennen en te
stoeien. Ik begreep even niet wat ze bedoelde en nam me voor om dit zeker nog
eens bij juf Marléne na te vragen.
Daarna ging het observeren van de lessen van start. Naarmate
de week vorderde, merkte ik meer en meer verschillen op. Ik ben me er wel van
bewust dat ik deze verschillen niet als slecht mag beschouwen. Ik zie deze
verschillen ook als leerkansen en probeer te begrijpen waarom ze het anders
aanpakken. Zo merkte ik dat de lessen aanvankelijk lezen en aanvankelijk
rekenen altijd op dezelfde, niet speelse manier gebeuren. Juf Marlène vertelde
mij dat ze vindt dat ze al genoeg gespeeld hebben in de kleuterklassen en het
nu tijd wordt om te werken. Ik vond het eerst erg moeilijk om hier mee om te gaan.
Ik vind een goede overgang van de 3de kleuterklas naar het 1ste
leerjaar heel belangrijk. En kon er daarom niet inkomen dat de leerlingen niet
spelenderwijs mogen leren. Naarmate ik juf Marléne beter leerde kennen en meer
antwoorden kreeg, kon ik deze gedachte meer en meer begrijpen. (culturele ontvankelijkheid) Toch zou ik
het speelse graag wat meer in de klas introduceren en de overgang beter laten
verlopen. Zo vroeg ik aan de juf of ik vanaf volgende week een klein
onthaalmomentje mocht organiseren voor de kinderen. Ze was onmiddellijk
enthousiast! Ik ging dus onmiddellijk aan de slag en maakte een daglijn en een
klaspop. Zo kan ik een muzisch onthaalmoment goed realiseren. Ik krijg ook de
kans om een herhalingsles rekenen te geven in spelvorm. Ik ben benieuwd hoe de
leerlingen zullen reageren op deze andere aanpak.
We waren daarnaast ook uitgenodigd op een innovatieve beurs
voor onderwijs in Paramaribo. Hier stond het speelse leren echt centraal. Ik
vond het een heel leerrijke avond en stond helemaal achter de ideeën die
voorgesteld werden. Door deze onderwijsbeurs liet mijn mentor me toe om de les
rekenen speels aan te pakken. Ze vroeg me ook of ik deze ideeën waardevol vind.
Ze is heel geïnteresseerd en benieuwd hoe het zal lopen. Ik ben haar heel
dankbaar voor de kans. Hieronder vind je wat foto’s.
Naast het observeren gebeurde er voorbije week iets
verrassend. Donderdag werd ik onmiddellijk aangesproken door het onderhoofd. De
juf van 1B (1ste leerjaar B) was ziek en ze vonden niemand die kon
vervangen. Ze vroeg aan mij of ik de klas voor een dagje kon overnemen. Ik
kende de klas niet want ik had de andere geobserveerd maar wou deze kans
natuurlijk niet laten liggen. (zich
flexibel opstellen) Ik vroeg wel of ik samen met Soetkin in de klas mocht
staan. Dit was gelukkig geen probleem. Onder het motto van samen staan we sterk
begonnen we aan de dag. Toen we de klas binnenkwamen, vonden we geen briefje
met de lessen op die vandaag op de planning stonden. Gelukkig hadden de
kinderen het eerste lesuurtje muziek van een andere juf. Zo konden we even
overleggen wat we allemaal konden doen. We gingen op een speelse manier aan de
slag maar merkten wel dat de kinderen dit niet gewoon zijn. We hebben deze dag misschien net iets te veel nieuwe werkvormen geïntroduceerd. Hier zie je wat
foto’s van deze dag en een filmpje van een korte herhaling van de letters.
Wist je dat…
…de namen heel wat moeilijker zijn om te onthouden?
…juf Marlène me heel graag (gefrituurd) eten geeft om 09.30
uur en mijn maag hier nog wat moeilijkheden mee heeft?
…de leerlingen op school om 09.30 uur bami en kip eten?
…ze wel limonade, ijsjes, frietjes, … op school verkopen
maar geen fruit of groenten?
…er slangen leven op het schoolplein? (gelukkig heb ik er
nog geen ontmoet)
Zonnige groetjes
Eline
Leuk om lezen, Eline. Veel succes!
BeantwoordenVerwijderenLeuk om lezen, Eline. Veel succes!
BeantwoordenVerwijderen