Week 1
Gu bakana! (goeiemiddag) (ja hoor, hier is het nog middag)
Na een lange reis kwamen we maandagavond aan in Paramaribo.
We maakten kennis met onze verblijfplaats voor de komende drie maanden. Met ons
huisje in de Koffielaan waren er eerst wat kleine problemen, maar die zijn
ondertussen allemaal opgelost. Het avontuur kon helemaal beginnen!
Dinsdag gingen we allemaal de baan op om enkele praktische
zaken te regelen. Zo kochten we een Surinaamse simkaart en wisselden we onze
euro’s om naar Suriname dollars. We gingen ook langs bij de dienst
vreemdelingenzaken waar we ons visum lieten verlengen. Nu zijn we helemaal
klaar om 3 maanden lang te leven in Suriname.
Woensdag 10 februari was het eindelijk zo ver. Een moment
waar we allen naar uitkeken. We gingen eindelijk kennis maken met onze
stageschool: OS Clevia. Met de taxi gingen we op weg (het is 45 minuten fietsen
en in dit tropisch klimaat dus geen lachertje). Gelukkig zijn we met vier
(Soetkin, Laura, Floor en mezelf) en kunnen we de kost zo wel wat verdelen. Toen
we toekwamen werden we hartelijk ontvangen door de schoolleider: meneer
Mathura. We maakten enkele praktische afspraken en kregen daarna een
rondleiding. We bespraken ook enkele culturele verschillen. Het viel ons
onmiddellijk op dat er in zijn bureau prenten ophingen rond welbevinden en
betrokkenheid. Ook zei hij onmiddellijk dat het slaan van kinderen helemaal
niet door de beugel kan. Dit stelde ons onmiddellijk gerust.
We maakten kennis met de verschillende leerkrachten. Eerst
gingen we langs bij de bovenbouw (lagere afdeling), daarna kwam de onderbouw
(kleuter afdeling) aan de beurt. De meeste leerkrachten waren erg enthousiast,
sommige hadden een wat meer afwachtende houding. Ik had na deze eerst
kennismaking nog meer zin om alles te ontdekken.
Na een korte nacht ging de eerste observatiedag van start. We
kregen elk een klas toegewezen en begonnen (met wat kriebels) te observeren. Ik
kwam terecht in leerjaar 3 (het eerste leerjaar). Ik was vooral erg benieuwd
naar de didactische aanpak van de leerstofonderdelen.
De bel ging en de kinderen vormden een mooie rij voor het
klaslokaal. Ze kwamen de klas nogal rumoerig binnen en gingen op hun plaats
zitten. De leerkracht vroeg welke dag het was vandaag. De leerlingen hoeven
hun vinger niet in de lucht te steken. Ze roepen allemaal samen ‘donderdag 11
februari’. Daarna gingen ze lezen. De oefeningen in de leesboekjes komen
grotendeels overeen met de oefeningen die we in België terugzien. Zoals je ziet
op de foto’s. Tot nu toe zag ik dat het oefenen beperkt bleef tot het
klassikaal maken van de oefeningen in het werkboek. Natuurlijk heb ik nog maar
twee lesjes gezien dus ik kijk uit naar de volgende.
Er stond ook een repetitie (toets) op het programma. De leerlingen
moesten alles overschrijven in hun toetsschriftje wat aan bord kwam. Sommige leerlingen
maakten al enkele fouten bij het overschrijven waardoor de oefening sowieso mis
was. Juf Marlène (de klasjuf) gaf ook aan dat ze dit niet het meest ideale
systeem vindt. Hieronder vinden jullie de toets terug.
Ze maakten vandaag ook een kaart voor Valentijn. De leerlingen
waren erg enthousiast tijdens het knutselen.
Wist je dat...
- ... ze met hun vingers leren rekenen?
- ... er in de klas van 20 leerlingen full time twee
leerkrachten aanwezig zijn?
- ...ze leren schrijven met leesletters?
- ...ze niet verbeteren met een vinkje maar met een
krul?
- ...ze verbeteren met roze of paars?
- ...ze allemaal hetzelfde hemdje aan hebben?
Veel leesplezier!
Eline
Geen opmerkingen:
Een reactie posten