vrijdag 12 februari 2016


Week 1


Gu bakana! (goeiemiddag) (ja hoor, hier is het nog middag)

Na een lange reis kwamen we maandagavond aan in Paramaribo. We maakten kennis met onze verblijfplaats voor de komende drie maanden. Met ons huisje in de Koffielaan waren er eerst wat kleine problemen, maar die zijn ondertussen allemaal opgelost. Het avontuur kon helemaal beginnen!
Dinsdag gingen we allemaal de baan op om enkele praktische zaken te regelen. Zo kochten we een Surinaamse simkaart en wisselden we onze euro’s om naar Suriname dollars. We gingen ook langs bij de dienst vreemdelingenzaken waar we ons visum lieten verlengen. Nu zijn we helemaal klaar om 3 maanden lang te leven in Suriname.

Woensdag 10 februari was het eindelijk zo ver. Een moment waar we allen naar uitkeken. We gingen eindelijk kennis maken met onze stageschool: OS Clevia. Met de taxi gingen we op weg (het is 45 minuten fietsen en in dit tropisch klimaat dus geen lachertje). Gelukkig zijn we met vier (Soetkin, Laura, Floor en mezelf) en kunnen we de kost zo wel wat verdelen. Toen we toekwamen werden we hartelijk ontvangen door de schoolleider: meneer Mathura. We maakten enkele praktische afspraken en kregen daarna een rondleiding. We bespraken ook enkele culturele verschillen. Het viel ons onmiddellijk op dat er in zijn bureau prenten ophingen rond welbevinden en betrokkenheid. Ook zei hij onmiddellijk dat het slaan van kinderen helemaal niet door de beugel kan. Dit stelde ons onmiddellijk gerust.

We maakten kennis met de verschillende leerkrachten. Eerst gingen we langs bij de bovenbouw (lagere afdeling), daarna kwam de onderbouw (kleuter afdeling) aan de beurt. De meeste leerkrachten waren erg enthousiast, sommige hadden een wat meer afwachtende houding. Ik had na deze eerst kennismaking nog meer zin om alles te ontdekken.

Na een korte nacht ging de eerste observatiedag van start. We kregen elk een klas toegewezen en begonnen (met wat kriebels) te observeren. Ik kwam terecht in leerjaar 3 (het eerste leerjaar). Ik was vooral erg benieuwd naar de didactische aanpak van de leerstofonderdelen.

De bel ging en de kinderen vormden een mooie rij voor het klaslokaal. Ze kwamen de klas nogal rumoerig binnen en gingen op hun plaats zitten. De leerkracht vroeg welke dag het was vandaag. De leerlingen hoeven hun vinger niet in de lucht te steken. Ze roepen allemaal samen ‘donderdag 11 februari’. Daarna gingen ze lezen. De oefeningen in de leesboekjes komen grotendeels overeen met de oefeningen die we in België terugzien. Zoals je ziet op de foto’s. Tot nu toe zag ik dat het oefenen beperkt bleef tot het klassikaal maken van de oefeningen in het werkboek. Natuurlijk heb ik nog maar twee lesjes gezien dus ik kijk uit naar de volgende.






Er stond ook een repetitie (toets) op het programma. De leerlingen moesten alles overschrijven in hun toetsschriftje wat aan bord kwam. Sommige leerlingen maakten al enkele fouten bij het overschrijven waardoor de oefening sowieso mis was. Juf Marlène (de klasjuf) gaf ook aan dat ze dit niet het meest ideale systeem vindt. Hieronder vinden jullie de toets terug.




Ze maakten vandaag ook een kaart voor Valentijn. De leerlingen waren erg enthousiast tijdens het knutselen.




Wist je dat...
-         ... ze met hun vingers leren rekenen?
-         ... er in de klas van 20 leerlingen full time twee leerkrachten aanwezig zijn?
-          ...ze leren schrijven met leesletters?
-          ...ze niet verbeteren met een vinkje maar met een krul?
-          ...ze verbeteren met roze of paars?
-          ...ze allemaal hetzelfde hemdje aan hebben?







Veel leesplezier!

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten